MatRätt firar fem år

24 mars, 2025

MatRätt, Räddningsmissionens sociala livsmedelskedja, fyller fem år och har vuxit från en butik till tre i Göteborg. Genom att sälja räddad mat till en tredjedel av ordinarie butikspris har MatRätt hjälpt tusentals hushåll och samtidigt minskat matsvinnet. Nu, i en tid av rekordhöga livsmedelspriser, skärper MatRätt strategin. För att fortsatt uppfylla sitt syfte kommer MatRätt hålla kvar dagens priser – och för vissa varor även sänka dem.

– Vår målgrupp har inte mer pengar i plånboken idag än för fem år sedan, samtidigt har matkostnaderna skjutit i höjden. Vi kan inte vara en del av den utvecklingen, säger Ida-Lina Frisell Aasland, områdeschef för Räddningsmissionens sociala företag.

Sedan starten 2020 har antalet MatRätt-butiker vuxit från en till tre i Göteborg. Butikerna finns i Flatås torg, Rannebergen Centrum och Wieselgrensplatsen, och antalet medlemmar har fyrdubblats sedan starten. Varje dag besöker över 1000 medlemmar butikerna och basvaror tar ofta slut inom några timmar. Behovet är större än någonsin.

– Vi möter dagligen människor som oroar sig för att pengarna inte räcker till. Därför anpassar vi våra priser för att säkerställa att butikerna fortsätter fylla sin funktion för de människor som behöver oss mest, fortsätter Frisell Aasland.

Samarbete med livsmedelsbranschen
MatRätt samarbetar med över 70 livsmedelsföretag, inklusive Willys, Paulig Group, Dagab, Estrella och Arla, som donerar funktionellt matsvinn. För att möta den ökande efterfrågan behövs fler samarbetspartners.

– Det unika med våra samarbetspartners är inte att de har svinn, utan att de aktivt väljer att bidra. Vi välkomnar fler företag som vill vara med och skapa verklig förändring, säger Frisell Aasland.

Som strategisk partner har Willys varit med sedan starten och bidragit till etableringen av MatRätts butiker.

– Vårt samarbete med Räddningsmissionen är viktigt för oss på Willys. Det gör vår värdegrund "bra mat till alla" ännu tydligare. Dessutom delar vi ambitionen om att minska matsvinnet och istället omfördela mat som blir över till de som behöver den som mest, säger Nicholas Petterson, VD Willys.

En av Göteborgs största aktör inom matsvinn
Med etableringen av sin tredje butik har MatRätt blivit en av Göteborgs största aktörer inom matsvinn. Räddningsmissionens sociala företag omfattar även logistik- och produktionsverksamheten ResursRätt och den kommande satsningen KlädRätt.
För att uppmärksamma jubileet bjuder MatRätt in samarbetspartners, medlemmar och allmänheten till ett öppet hus för att visa verksamhetens samhällseffekter.

– Vi har gått från vision till verklighet och skapat en rörelse som gör skillnad. Jag är stolt och tacksam för vårt team, avslutar Ida-Lina Frisell Aasland.

 

Socialt företagande, MatRätt, KlädRätt och ResursRätt MatRätt KlädRätt ResursRätt