Varför är insamling viktigt för vårt arbete?
För att göra samhället mänskligare behöver skattemedel kompletteras med frivilliga krafter och gåvor. Stora delar av vår verksamhet är helt beroende av volontärer och frivilliga gåvor. Med egna medel kan vi själva styra över hur vi ska använda dem, agera snabbt och sätta in resurser där det behövs mest, men också planera och genomföra långsiktiga insatser. Dessutom ger det oss större möjlighet att hitta kreativa lösningar på de komplexa problem vi möter.
Det ger organisationen lite svängrum, så att vi inte är beroende av avtalsbundna uppdrag utan kan bedriva verksamhet som andra inte prioriterar och som vi ser behov av.
Hit går våra insamlade medel
Kvinnor i utsatta livssituationer
Trygga mötesplatser, samtalsstöd, hjälp med kläder och hygienartiklar.
Stöd till personer i hemlöshet
Gatukyrkan, hjälp med varma kläder, dusch och hygien, samtalsstöd och myndighetskontakter, utflykter, aktiviteter och evenemang.
Kulturverksamhet
bedriver vi utanför skoltid orkesterverkamhet för barn i närområdet. Svängdörren i Lövgärdet är ytterligare en mötesplats.
Stöd till personer utanför trygghetssystemen
Stöd och hjälp i kontakter med skola, myndigheter och sjukvård, akut hjälp med kläder, mat och hygien.
Friskvård
Fokus på träning och hälsa i en trygg och god gemenskap för personer i social utsatthet.
Stöd till barn och unga med en frihetsberövad anhörig
Samtalsstöd till både barn och vuxna, skapande verksamhet, sommarläger, temakvällar och utflykter.
Stöd till områdesarbete och fritidsaktiviteter
Läxhjälp, personalförstärkning, trygghetsskapande åtgärder och meningsfulla fritidsaktiviteter.
Tryggt givande
Vi arbetar hela tiden för att använda våra gåvor så effektivt som möjligt. Räddningsmissionen har 90-konto och granskas av Svensk Insamlingskontroll. Vi är också medlemmar i branschföreningen Giva Sverige som arbetar för etisk och professionell insamling och vi följer Giva:s kvalitetskod.
Insamlingspolicy Finans och kapitalplaceringspolicy Årsredovisning GIVA:s Kvalitetskod
Vi värnar våra givares integritet!
Räddningsmissionen värnar om våra givares integritet. När du ger en gåva hanterar vi dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning GDPR.
Personuppgiftspolicy
Tidningen Din Nästa
Tidningen Din Nästa berättar om människor och möten i Räddningsmissionen, håller ett kritiskt öga på sociala frågor och berättar om hur gåvor som skänks till Räddningsmissionen kommer till användning. Som gåvogivare får du Din Nästa hem i brevlådan.
Vanliga frågor och svar
Varför samlar vi in pengar? Når pengarna verkligen fram till de som behöver hjälp och stöd? Frågorna är många. Kolla här så svarar vi på en hel del.
Allmänt
Varför arbetar vi med insamling?
För att göra samhället mänskligare behöver skattemedel kompletteras med frivilliga krafter och gåvor. Genom att samla in egna medel kan vi själva styra över hur vi ska använda dem. Egna resurser gör vår organisation stark och fri.
Varför ska jag ge pengar till Räddningsmissionen?
Ditt stöd gör skillnad! Räddningsmissionen är en frivilligorganisation som är beroende av gåvor för att stora delar av vårt sociala arbete ska fungera och finnas till.
Vad är ett 90-konto?
Det innebär att Räddningsmissionen kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Det betyder bland annat att vår redovisning granskas av en auktoriserad revisor och att alla givare har rätt att ta del av vår redovisning av de insamlade medlen.
Enligt Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer måste minst 75 procent gå till ändamålet och max 25 procent får användas för administrations- och insamlingskostnader. Dessa kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva fler givare och kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.
Kan jag ge en gåva via swish?
Ja, du kan swisha ditt bidrag till 900 44 41.
Jag vill hålla i en egen insamling, hur gör jag?
Stort tack att du hjälper oss att engagera fler! Du kan läsa mer om egna insamlingar här: Egen insamling
Kan jag skriva med Räddningsmissionen i mitt testamente?
Ja det kan du! Läs mer om det här.
Min fråga finns inte med här.
Om du har en fråga du inte hittar svar på här vill vi gärna hjälpa dig personligen.
Kontakta gärna vår givarservice
givarservice@raddningsmissionen.se
031-712 14 05
eller Anna Valinder, Digital Insamlingsansvarig
Vart går pengarna?
Vilket ändamål används pengarna till?
Stora delar av vår verksamhet är helt beroende av volontärer och frivilliga gåvor. Med egna medel kan vi agera snabbt och sätta in resurser där det behövs som mest, men också planera och genomföra långsiktiga insatser. Vi strävar efter att så stor del som möjligt av de insamlade medlen ska gå direkt till vårt sociala arbete. Du kan läsa mer om vilka områden det gäller högre upp på sidan.
Kan jag skänka pengar till ett specifikt ändamål?
När du ger en gåva till oss kommer pengarna användas där de behövs bäst för att hjälpa människor i utsatthet. Om du önskar ge en större gåva till ett specifikt ändamål kan du ta kontakt med Samuel Haugstvedt som är insamlingschef, på mejladress samuel.haugstvedt@raddningsmissionen.se
Hur vet jag att pengarna kommer fram?
Räddningsmissionen har ett 90-konto och kontrolleras därför av Svensk Insamlingskontroll. För att få ha ett 90-konto måste organisationen göra en årsredovisning som årligen granskas av auktoriserad revisor. Det finns också krav på att minst 75 procent av de insamlade medlen måste gå till verksamheten.
Under 2017 gick 85 procent av våra intäkter till Räddningsmissionens arbete. Kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva ännu fler givare och om vi ska kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.
Jag vill skänka kläder eller naturagåvor - hur gör jag?
Vi tar emot mat med kort datum, skadade förpackningar, eller överproduktion till lagret för våra MatRättsbutiker. Läs mer om att skänka livsmedel till våra MatRättsbutiker här.
Kläder, leksaker och andra prylar har vi generellt inte möjlighet att ta emot. Behovet i våra verksamheter tillgodoses bland annat via partnersamarbeten med våra företagsvänner.
Skattereduktion
Kan jag få skattereduktion på gåvor till Räddningsmissionen?
Ja! Räddningsmissionen är en godkänd gåvomottagare hos Skatteverket. Du måste ge en gåva på minst 200 kr vid varje tillfälle och sammanlagt under året måste du skänka minst 2000 kr. Du kan dock skänka gåvorna till olika godkända organisationen. Varje organisation skickar in informationen till Skatteverket, som sammanställer allt.
För att du ska kunna få skattereduktion måste vi ha ditt personnummer. Fyll i formuläret på sidan om skattereduktion eller kontakta vår givarservice, för att säkerställa att vi har till ditt personnummer.
Läs mer om hur det funkar och skicka in ditt personnummer här.
Måste jag skänka hela summan till Räddningsmissionen för att få skattereduktion?
Nej, alla gåvor på över 200 kronor som kommer in till godkända gåvomottagare slås samman hos Skatteverket. Om de tillsammans blir mer än 2000 kr, får du skattereduktion.
Ni har mitt personnummer, varför frågar ni om det?
Den vanligaste anledningen är att du har skänkt gåvor på olika sätt. Detta gäller främst om du skänkt gåvor via giro och sedan via Swish. Då kan det hända att vi inte får tillräckligt mycket information för att kunna se att det rör sig om samma person och det skapas upp en ny kontakt i vårt system. Det kan alltså hända att dina gåvor är uppdelade på två olika profiler i vårt system och att den ena saknar personnummer.
När vi lägger in ditt personnummer kommer systemet hitta eventuella dubbletter och vi kan slå ihop dem och få en komplett information om dina gåvor att skicka till Skatteverket.
Jag har gett fler gåvor, varför visas inte alla i kontrolluppgiften?
Det finns två vanliga anledningar:
- Det är bara gåvor på minst 200 kr som ger rätt till Skattereduktion. Övriga gåvor räknas alltså inte med i kontrolluppgiften.
- Det kan vara så att vi har dubbletter i vårt system. När du ger gåvor via olika betalsätt, såsom giro och Swish saknar vi ofta tillräcklig information för att se att det är samma person som ligger bakom gåvorna.
Om du tänker att något inte stämmer med din kontrolluppgift, är du välkommen att kontakta oss, så försöker vi tillsammans reda ut hur det ska vara. Om kontrolluppgiften var felaktig, kan vi skicka in en korrigering till Skatteverket i efterhand.
Vad gör jag om jag anser att kontrolluppgiften är fel?
Då hör du av dig till oss på givarservice, så försöker vi tillsammans reda ut om något är fel och vad det i så fall beror på. Man kan alltid lämna in en korrigering i efterhand till Skatteverket.
Hur kontaktar ni mig?
Jag vill inte att ni kontaktar mig. Hur gör jag?
Skicka gärna ett meddelande till givarservice@raddningsmissionen.se med information om ändring eller avslut. Glöm inte att ange ditt namn och inkludera kontaktinformation för den kanal vi har kontaktat dig i, exempelvis mobilnummer, mejladress eller adress. Ju mer information vi får, desto troligare är det att vi kan hitta dig i vårt system. Du kan även ringa vår givarservice 031-712 14 05 och framföra dina önskemål. Vi kan alltid skräddarsy en lösning som passar just dig. Man måste inte välja mellan allt eller inget.
I våra mejl- och SMS-utskick finns alltid avregistreringslänkar, så där kan du direkt avsäga dig från utskick i den kanalen. Observera att vi både gör informations- och givarvårdsmejl. Givarvård innebär exempelvis att vi tackar för din gåva, skickar information om skattereduktion eller annan information som vi behöver delge dig som givare. Du kan alltså avregistrera dig från att få information kring vårt arbete, men ändå få sådana mejl som anses vara givarvård.
Ibland blir vi ombedda att radera alla kontaktuppgifter vi har kring en person. Detta kan vi inte alltid göra, då viss information kan behöva sparas enligt lag, kopplat till skattereduktion. Vi rekommenderar alltid att vi sätter stoppkoder istället för att radera kontaktuppgifter. Om vi har dina preferenser i systemet kan vi stoppa alla utskick och detta gäller även om du ger någon ytterligare gåva. Om vi raderar alla dina kontaktuppgifter, kommer du att räknas som en helt ny givare, om du ger en nya gåva.
Kan ni radera alla mina kontaktuppgifter?
I vissa fall kan vi det, men inte alltid då viss information kan behöva sparas enligt lag, kopplat till skattereduktion.
Vi rekommenderar också alltid att vi sätter stoppkoder istället för att radera kontaktuppgifter. Om vi har dina preferenser i systemet kan vi stoppa alla utskick och detta gäller även om du ger någon ytterligare gåva. Om vi raderar alla dina kontaktuppgifter, kommer du att räknas som en helt ny givare, om du ger en nya gåva.
Ringer ni givare?
Ja, vi ringer våra givare för att informera om möjligheten att engagera sig som månadsgivare. Våra ringare är anlitade av det lokala företaget Go!Sales. De presenterar sig och berättar om vilka Räddningsmissionen är och vad vi gör. Väljer man att bli månadsgivare får man en länk via SMS till en egen sida i verktyget SalesByte. Även SalesByte är ett lokalt företag från Göteborg.
Har du frågor eller funderingar kring samtal och sms du fått kan du gärna kontakta vår givarservice.
Kan jag följa ert nyhetsbrev?
Naturligtvis! Fyll i dina uppgifter i formuläret, så får du snart våra nyhetsbrev:
Kan jag få ett gratis exemplar av er tidning Din Nästa?
Självklart! På sidan om vår tidning hittar du ett formulär, där du kan beställa en gratis tidning.
Jag misstänker att någon ringer och utger sig för att vara Räddningsmissionen. Vad gör jag?
Vi ber dig aldrig att lämna ut bankuppgifter eller att signera något med Bank-ID via telefon. Om detta händer eller något annat som gör att du misstänker bedrägeri, kontakta vår givarservice. Notera telefonnumret som ringde, så har vi möjlighet att undersöka om det är ett nummer vi ringer från eller inte. Genom att meddela oss kan vi vidta åtgärder som förhindrar att andra drabbas. Tack på förhand!
Månadsgivande
Hur används min månadsgåva?
Din gåva kommer användas där den bäst behövs. Genom att inte styra varje enskild gåva till specifika ändamål, sparar vi in mycket administration och en större del av de insamlade medlen kan utnyttjas i våra verksamheter. På så vis säkerställer vi att din gåva gör så stor nytta som möjligt.
Kan jag få skattereduktion på min månadsgåva?
Ja, som gåvogivare kan du få skattereduktion på gåvor till Räddningsmissionen. Men man kan bara få skattereduktion på gåvor på minst 200 kr, så du måste alltså ha ett månadsgivande på minst 200 kr i månaden. Det innebär exempelvis att du som givare kan öka ditt månadsgivande på 150 kr i månaden till 200 kr, men i slutändan betalar du lika mycket som tidigare. Du som givare behöver inte informera skatteverket utan allt sköts automatiskt. Läs mer här!
Kan jag hoppa över månadsgåvan en månad?
Du kan alltid avböja en dragning direkt hos din bank, om du så önskar.
Hur gör jag om jag vill ändra mitt månadsgivande?
Om du vill höja ditt månadsgivande, kan du använda dig av höjningsformuläret. Om du vill göra någon annan ändring, är du välkommen att kontakta vår givarservice.
Ringer ni månadsgivare för att förslå höjning av månadsgåva?
Ja, detta brukar vi göra vid två tillfällen varje år. Men vi kontaktar inte alla vid samma tillfälle.
Jag har bytt bank - hur blir det med mitt månadsgivande?
Vid byte av bank eller det konto ditt månadsbelopp dras ifrån skickar du in ett nytt autogiromedgivande via månadsgivarformuläret.
Hur blir jag månadsgivare?
Månadsgivande via autogiro är det mest kostnadseffektiva sättet att ge, samtidigt som det hjälper oss att planera långsiktigt. Så här kan du engagera dig som månadsgivare:
- Klicka in till sida om månadsgivande
- Fyll i intresseanmälan
- Du får ett SMS med en länk, klicka på länken och följ instruktionerna
- Skriv under med BankID
Om månadsgivande via autogiro:
- Du väljer själv det gåvobelopp du vill skänka.
- Beloppet dras från det konto du själv anger (den 28:e varje månad), så länge du själv vill.
- Du kan när som helst ändra, pausa eller avsluta ditt engagemang.
- Som månadsgivare får du vår tidning “Din Nästa” (4 nummer/år).
- Vi startar ditt månadsgivande via autogiro när vi fått ditt medgivande.
Måste jag fylla i formuläret digitalt för att bli månadsgivare?
Nej, om du önskar kan du beställa en pappersblankett, som kommer direkt hem till din brevlåda. Du beställer blankett här eller så kan du kontakta vår givarservice så hjälper vi dig.
Gåvoshop och gåvobevis
Om jag köper en present till någon, vad får jag och vad ingår i priset?
Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen eller skänker en högtidsgåva får du ett gåvobevis till din e-post som du kan skriva ut. Vill du att skriver ut det åt dig och skickar, får du höra av dig till vår givarservice, så kan vi hjälpa dig. Du kan du alltid skriva en egen hälsning på gåvobeviset.
Du kan också använda dig av våra digitala kramar, som kommer till mottagaren via SMS den tid du önskar.
Får jag ångra ett köp i gåvoshoppen?
Räddningsmissionen återbetalar en gåva om givaren ångrar sig, förutsatt att detta sker inom rimlig tid. Läs mer om återbetalning i vår insamlingspolicy.
Är produkten jag köper i gåvoshoppen en riktig produkt?
Produkterna i gåvoshopen är symboliska gåvor och det du får är ett gåvobevis. Vi har valt att enbart arbeta med symboliska gåvor eftersom en större andel av pengarna då når fram till målgruppen.
Hur lång tid tar det innan jag får mitt gåvobevis?
Du får gåvobeviset till din mejladress inom några arbetsdagar. Vid röda dagar och semestertider kan det ta lite längre tid.
Är det mer bråttom än så, rekommenderar vi att du istället använder dig av vårar digitala kramar, där gåvobeviset istället skickas digitalt direkt till mottagarens mobil via SMS. Du kan också skriva ett eget kort till mottagaren, där du informerar om vilken gåva du har skänkt.
Jag hittade inte svar på min fråga
Om du har en fråga du inte hittar svar på här vill vi gärna hjälpa dig personligen.
Givarservice
Frågor kring givande och insamling. Begränsad bemanning till 7 januari.
givarservice@raddningsmissionen.se 031-712 14 05Berättelser från våra verksamheter
Nyheter
Just nu pågår en telemarketing-kampanj med syfte att värva månadsgivare till Räddningsmissionen.
Räddningsmissionen möter dagligen kvinnor som lever i utsatthet och utanförskap, men som trots det har en otrolig styrka inom sig. För att uppmärksamma dessa kvinnor valde konstnärerna Hanna Ekegren och Karolina Palmér samband med internationella kvinnodagen måla och skänka en tavla till förmån för Räddningsmissionen. Tavlan auktionerades ut för 20 600 kr!








